Johannes Malalas, een figuur gehuld in de nevelen van de vroege Byzantijnse periode, blijft een van de meest intrigerende historici wiens werken ons vandaag de dag nog steeds bereiken. Geboren in Antiochië in de 5e eeuw na Christus, staat Malalas bekend om zijn ‘Chronographia’, een werk dat niet alleen de geschiedenis van zijn tijd vastlegde maar ook een fundamentele bron werd voor het begrijpen van de Byzantijnse en vroege Christelijke cultuur. Dit artikel duikt in het leven, het werk en de nalatenschap van Johannes Malalas, wiens bijdragen aan de historiografie onmiskenbaar waardevol zijn.
Inhoudsopgave
Vroege Leven en Achtergrond
Johannes Malalas was een Byzantijnse chronograaf wiens exacte geboortedatum onbekend is, maar men vermoedt dat hij rond 491 na Christus in Antiochië is geboren. Zijn bijnaam ‘Malalas’ betekent ‘de retoricus’ in het Syrisch, wat wijst op zijn bekwaamheid in het spreken en schrijven. Weinig is bekend over zijn vroege leven, maar zijn werken suggereren dat hij goed opgeleid was en toegang had tot diverse bronnen en teksten.
Het Werk: Chronographia
De ‘Chronographia’ van Malalas is zijn meest bekende en invloedrijke werk. Het is een wereldgeschiedenis, beginnend bij de schepping van de wereld en eindigend in zijn eigen tijd, rond 565 na Christus. Dit document is van onschatbare waarde voor historici omdat het licht werpt op de overgangsperiode van het Romeinse naar het Byzantijnse Rijk. Malalas’ stijl is uniek; hij combineert religieuze geschiedenis met wereldse gebeurtenissen, waardoor zijn chronologie niet alleen een historisch document is maar ook een weerspiegeling van de Byzantijnse wereldvisie.
Belang en Invloed
De ‘Chronographia’ biedt een zeldzaam inzicht in de cultuur, politiek, en sociale normen van het vroege Byzantium. Malalas legde bijzondere nadruk op keizerlijke decreten, stadsarchitectuur, en christelijke feestdagen, wat wijst op zijn interesse in de interactie tussen religie en bestuur. Zijn werk was immens populair in het Byzantijnse Rijk en diende als bron voor latere historici zoals Theophanes de Belijder en John Skylitzes.
Stijl en Methodologie
Malalas’ benadering van historiografie was vernieuwend. Hij schreef in de volkstaal, waardoor zijn werk toegankelijker werd voor een breder publiek. Dit was een afwijking van de klassieke historiografische tradities die voornamelijk in het hoogdravende Attisch Grieks waren geschreven. Zijn narratieve stijl, hoewel soms bekritiseerd om zijn gebrek aan analytische diepgang, maakte de ‘Chronographia’ een levendig en boeiend document.
Kritiek en Controverses
Ondanks zijn belang voor de historiografie, is Malalas’ werk niet vrij van kritiek. Moderne historici hebben vraagtekens gezet bij de nauwkeurigheid van sommige van zijn verslagen en zijn neiging om mythen en feiten te vermengen. Toch wordt erkend dat zijn chronologie een cruciale bron is die licht werpt op de Byzantijnse perceptie van geschiedenis en tijd.
Nalatenschap en Voortdurende Relevante
Johannes Malalas’ nalatenschap leeft voort in de studie van de Byzantijnse en vroege christelijke geschiedenis. Zijn werk biedt een venster op een wereld die anders grotendeels verborgen zou blijven. Door de ‘Chronographia’ kunnen we de complexiteit en de rijkdom van het Byzantijnse Rijk beter begrijpen, evenals de manier waarop geschiedenis werd waargenomen en vastgelegd in deze cruciale periode van overgang.
Conclusie
Johannes Malalas mag dan een figuur uit een lang vervlogen tijdperk zijn, zijn werk blijft een fundamentele bron voor het begrijpen van de Byzantijnse wereld. Zijn ‘Chronographia’ is niet alleen een verslag van gebeurtenissen maar ook een reflectie van de culturele, religieuze en politieke dynamieken van zijn tijd. Als een van de vroegste Byzantijnse chronografen heeft Malalas een blijvende invloed op de historiografie en biedt hij onschatbare inzichten in een wereld op het kruispunt van oudheid en middeleeuwen.
Bronnen en meer informatie
- Jeffreys, Elizabeth. “The Chronicle of John Malalas: A Translation.” Byzantina Australiensia, 4 (1986).
- Meier, Mischa. “Die Weltchronik des Johannes Malalas: Quellenfragen.” Franz Steiner Verlag (2002).
- Turtledove, Harry. “The Chronicle of Theophanes: An English Translation of anni mundi 6095-6305 (A.D. 602-813).” University of Pennsylvania Press (1982).