In de hedendaagse maatschappij zijn we getuige van een interessante verschuiving in de perceptie van succes en welvaart. Terwijl het hoger beroepsonderwijs (HBO) en het wetenschappelijk onderwijs (WO) traditioneel werden beschouwd als de paden naar een hogere levensstandaard, zien we nu dat middelbaar beroepsonderwijs (MBO) steeds meer in de schijnwerpers komt te staan. In dit artikel zullen we de filosofische aspecten onderzoeken van deze beweging, waarin MBO-studenten worden gezien als de ‘nieuwe rijken’ – individuen die vaardigheden leren die steeds schaarser en waardevoller worden, en die uiteindelijk een groter inkomen en status kunnen verwerven dan hun HBO- en WO-tegenhangers.
Inhoudsopgave
De waarde van praktische vaardigheden
De groeiende waardering voor praktische vaardigheden in het MBO kan worden toegeschreven aan de snel veranderende economie en arbeidsmarkt. Terwijl de vraag naar kenniswerkers in sommige sectoren verzadigd raakt, is er een toenemende behoefte aan vakmensen die beschikken over praktische, technische en ambachtelijke vaardigheden. De MBO-opleidingen bieden studenten de mogelijkheid om deze vaardigheden te verwerven en zich voor te bereiden op een arbeidsmarkt die steeds meer gericht is op technologie, duurzaamheid en vakmanschap.
De betekenis van succes in de 21e eeuw
Het idee dat MBO-studenten de nieuwe rijken zijn, daagt ook onze traditionele opvattingen over succes en sociale status uit. In plaats van het nastreven van een hooggeschoolde carrière als het ultieme doel, pleit deze beweging voor een herwaardering van beroepen die misschien als ‘lager’ werden beschouwd, maar die in feite een essentiële bijdrage leveren aan de samenleving en het welzijn van de bevolking. Deze verschuiving in perceptie kan leiden tot een meer egalitaire samenleving, waarin individuen worden gewaardeerd op basis van hun bijdragen en vaardigheden, en niet alleen op basis van hun opleidingsniveau.
Het belang van levenslang leren
Een ander filosofisch aspect van de ‘nieuwe rijken’ beweging is het belang van levenslang leren. In een snel veranderende wereld is het noodzakelijk om voortdurend nieuwe vaardigheden en kennis op te doen om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. MBO-studenten kunnen als rolmodel dienen voor anderen, aangezien ze vaak gericht zijn op het bijhouden van de nieuwste ontwikkelingen en het uitbreiden van hun vaardigheden door middel van bijscholing en cursussen. Dit benadrukt het belang van voortdurende persoonlijke en professionele groei, ongeacht het opleidingsniveau.
De invloed van technologie en automatisering
De opkomst van technologie en automatisering heeft geleid tot een verschuiving in de arbeidsmarkt, waarbij sommige banen verouderd raken en andere juist in waarde toenemen. Dit heeft gevolgen voor de perceptie van MBO-studenten als ‘nieuwe rijken’. Doordat zij vaak opgeleid worden in vakgebieden die minder gevoelig zijn voor automatisering, kunnen zij profiteren van de groeiende vraag naar hun vaardigheden. Tegelijkertijd zouden HBO- en WO-opgeleiden zich meer bewust moeten zijn van de veranderende arbeidsmarkt en zich moeten aanpassen door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen die relevant blijven in het tijdperk van automatisering.
Een holistische benadering van onderwijs
De erkenning van het belang van MBO en het potentieel ervan om studenten naar welvaart te leiden, pleit voor een holistische benadering van onderwijs. In plaats van te focussen op slechts één onderwijsniveau als de sleutel tot succes, zou de samenleving moeten streven naar een evenwichtig en geïntegreerd onderwijssysteem waarin zowel academische als praktische vaardigheden worden gewaardeerd en gestimuleerd. Dit zou kunnen bijdragen aan een meer diverse, veerkrachtige en inclusieve arbeidsmarkt, waarin individuen de mogelijkheid hebben om hun unieke talenten en vaardigheden te benutten.
Conclusie
De notie dat MBO-studenten de ‘nieuwe rijken’ zijn, vertegenwoordigt een belangrijke verschuiving in de perceptie van succes en sociale status. Door de waarde van praktische vaardigheden te erkennen en het belang van levenslang leren en aanpassingsvermogen te benadrukken, kunnen we als samenleving streven naar een eerlijker en meer inclusief onderwijssysteem. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot een arbeidsmarkt waarin individuen worden gewaardeerd op basis van hun bijdragen en vaardigheden, en niet alleen op basis van hun opleidingsniveau. In een wereld waarin technologie en automatisering de arbeidsmarkt voortdurend veranderen, is het cruciaal dat we ons onderwijssysteem blijven aanpassen om te zorgen voor een diverse en veerkrachtige beroepsbevolking die in staat is om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden.
Je vaak meer aan een MBO’er dan iemand van het HBO, omdat MBO’ers vaardiger zijn in technische problemen. Ze doen qua denkkracht niet onder voor het HBO en ze zijn vindingrijker.